De fundamentele analyse om een aandeel te waarderen

/
/
De fundamentele analyse om een aandeel te waarderen
Fundamentele analyse

Wilt u weten of een aandeel interessant is om te kopen? Analyseer dan de gehele situatie rondom een aandeel. Zo weet u waarom een aandeel laag staat en of deze ondergewaardeerd wordt. 


Dit artikel gaat over:


Wat is de fundamentele analyse en wat is het doel ervan?

Door een aandeel fundamenteel te analyseren kan een belegger bepalen of een aandeel interessant is om te kopen of dat ze deze beter links kunnen laten leggen. Bij de fundamentele analyse gekeken naar de gehele situatie van en rondom een bedrijf.

Het verleden, het heden en de toekomst

Wilt u als belegger een aandeel volledig beoordelen? Dan kunt u niet uitgaan van enkel behaalde prestaties. Deze vormen geen enkele garantie voor de toekomst. Om een aandeel volledig te beoordelen moet gekeken worden naar de reeds behaalde resultaten, hoe het er vandaag de dag voor staat en wat het toekomstperspectief is.

Een volledige analyse: bekijk interne en externe factoren

Een bedrijf opereert binnen een bepaalde markt en de prestaties zijn daarvan afhankelijk. Hoe goed de zaken binnen de organisatie ook geregeld zijn, wanneer de markt verandert dan heeft dit invloed op de prestaties. Dit kan voor een aandeel zowel positief als negatief uitpakken.

Alle factoren:

De interne situatie beoordelen

De grootste focus ligt hier op het analyseren van de financiën, maar vergeet ook het management niet. De manier waarop er leiding wordt gegeven binnen een bedrijf, maakt ook of een bedrijf succesvol is en blijft.

Omzetcijfers en de winst

Wanneer u kijkt naar omzetcijfers en de winst, is het belangrijk om een stijgende lijn te zien. Zit er een daling in? Kijk dan hoe dit komt en vergelijk dit met andere bedrijven binnen dezelfde sector.

Eigen vermogen en de schulden

Zowel het eigen vermogen als de schulden zijn een graadmeter voor de financiële gezondheid van een bedrijf. Ook de verhouding tussen beide is hierin belangrijk. Verder is het interessant om te weten hoe de onderneming investeringen financiert.

Heeft een organisatie veel schulden? Dit kan verschillende oorzaken hebben, denk aan investeringen om te groeien of gewoonweg het hebben van betalingsproblemen en het vullen van het ene gat met het andere. Het is goed om stil te staan bij het risico van vele schulden. Wanneer een organisatie een schuld heeft moet deze rente betalen. Is de rente laag? Dan zijn de kosten lager. Gaat de rente stijgen? Dan nemen de kosten toe en drukt dit de winst van de onderneming.

Het dividend

Niet alle bedrijven keren dividendrendement uit aan hun aandeelhouders. Sommigen stoppen de behaalde winsten terug in de organisatie om dit verder te investeren. Toch is dividend een manier om investeerders te belonen en te waarderen. Aandelen van bedrijven die wel dividend uitkeren zijn beter bestand tegen koersschommelingen.

Wilt u het dividend van een organisatie beoordelen? Kijk dan naar de hoogte van het dividend maar ook de manier waarop dit dividend gefinancierd wordt. Wanneer een organisatie vreemd vermogen gebruikt om dividend uit te keren, wordt hier het ene gat met het andere gat gevuld. Wegwezen dus!

Investeren in een laag, maar zeer kansrijk aandeel? Download dan gratis en vrijblijvend ons nieuwste rapport!

De externe omgeving beoordelen

De externe omgeving van een bedrijf is zeer breed. Opereert een bedrijf internationaal? Dan is de markt nog groter en strekt het onderzoek zich nog verder.

Om de waarde te bepalen van een aandeel wilt u weten in hoeverre een bedrijf anticipeert op de trends en ontwikkelingen in de markt. Wanneer een bedrijf hierin niet mee kan komen, dan vormt dit een risico in de toekomst.

Het onderzoeken van de markt kan op drie niveaus: macro, meso en micro. Om het eenvoudig te houden, onderzoekt u ontwikkelingen binnen de volgende facetten:

De concurrentiepositie binnen de markt

Of een bedrijf koploper wordt in de markt, hangt sterk af van de concurrentiepositie. Zijn er veel of weinig aanbieders? Zijn er nieuwe toetreders op komst? Heeft het bedrijf nieuwe producten in ontwikkeling? En hebben de concurrenten dit ook? Door het bedrijf en hun aanbod af te zetten tegen concurrenten, kunt u een goed beeld vormen van de concurrentiepositie. Kijk hierbij niet alleen naar de huidige situatie maar ook naar de toekomst.

De lokale economie en maatschappij

Let hierbij goed op de verwachte demografische, economische en sociaal-maatschappelijk ontwikkelingen. Deze zijn van invloed op de mate waarin de organisatie aan nieuw personeel kan komen, maar ook in hoeverre er sprake zal zijn van inflatie.

Technologische ontwikkelingen

Voor zowel dienstverleners als producenten zijn technologische ontwikkelingen allesbepalend voor de toekomst. Denk aan het ontwikkelen van machines waarmee processen versneld kunnen worden en daarmee de kostprijs omlaag kunnen brengen. Of denk aan het ontwikkelen van nieuwe producten, waardoor een goede concurrentiepositie ingenomen kan worden.

De politiek

De wet- en regelgeving waar een organisatie mee te dealen heeft een grote impact op de bedrijfsvoering. Denk bijvoorbeeld aan de Brexit. Bedrijven die hiervoor veel exporteerden naar het vasteland, kunnen dat nu wellicht niet meer. Of ze kunnen dit alleen als ze voldoen aan strenge wet- en regelgeving. Dit vraagt om anticiperen en daartoe moet een organisatie wel in staat zijn

Ecologische ontwikkelingen

Wat gebeurt er op duurzaam niveau wat de vraag naar een product of dienst kan beïnvloeden? Denk aan de toenemende vraag naar elektrische auto’s en windmolens. Daarentegen zijn er al automerken die aangegeven hebben in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s te produceren.

De vreemde eend in de bijt – het beoordelen van nieuwe aandelen

Innovatieve sectoren zijn erg in trek. Hierdoor kunnen hoge waarderingen gegeven worden, die uiteindelijk niet of moeilijk haalbaar zijn. Het waarderen van nieuwe en innovatieve bedrijven is een vak apart.

Beoordelen met de juiste ratio’s

Vraagt u zich af hoe u een organisatie het beste op deze punten kan beoordelen? Dan zijn ratio’s prettige handvatten. Beseft u zich wel goed dat niet iedere ratio altijd toegepast kan worden. Sterker nog; de ene keer geeft de ene ratio de doorslag en de andere keer zegt dezelfde ratio niks.

Een aantal voorbeelden van ratio’s:

  • Rendement op eigen vermogen
  • De koers-winstverhouding
  • Intrinsieke waarde per aandeel

Rendement op eigen vermogen

Deze ratio wordt ook wel Return on Equity (ROE) genoemd. Deze ratio biedt inzicht in de winstgevendheid van het geïnvesteerd kapitaal. Wanneer het rendement op het eigen vermogen toeneemt, kan dit duiden op een efficiëntere bedrijfsvoering waardoor er meer winst behaald wordt.

Koers-winstverhouding

Deze ratio wordt veel gebruikt om de waarde van een aandeel te bepalen. Hiermee krijgt de investeerder inzicht in de koerswaarde ten opzichte van de winst per aandeel. Is de winst hoog ten opzichte van de koerswaarde? Dan is een aandeel ‘goedkoop’ gewaardeerd. Om een goede conclusie te trekken is het belangrijk te kijken naar vergelijkbare bedrijven binnen dezelfde markt.

Intrinsieke waarde per aandeel

Deze ratio geeft inzicht in het eigen vermogen ten opzichte van het aantal uitstaande aandelen. Wilt u dit ratio meenemen in uw beslissingen? Kijk dan ook naar het toekomstperspectief van dit bedrijf.

Het juist waarderen van aandelen is niet eenvoudig

Een aandeel op de juiste waarde schatten is meer dan het uitvoeren van verschillende berekeningen. Het vraagt om voortschrijdend inzicht en veel ervaring. Een fundamentele analyse is dan ook niet geschikt voor beginnende beleggers. Wilt u toch eenvoudig weten wat de beste aandelen van dit moment zijn? Volg dan een expert die gespecialiseerd is in het segment waarin u wilt beleggen.

Bij Aandelen onder een Tientje focussen wij ons op ondergewaardeerde aandelen onder een tientje. Wij halen voor onze leden de krenten uit de pap. Als abonnee krijgt u 24/7 inzicht in onze portefeuille en ziet u wat wij tegen welke prijs aankopen en verkopen. Ook ontvangt u wekelijks beursupdates en analyses van interessante aandelen.


Veelgestelde vragen

Wat is het doel van de fundamentele analyse?

Door het uitvoeren van de fundamentele analyse kan de waarde van een aandeel bepaald worden. De fundamentele analyse kijkt hierbij naar interne en externe factoren bij een bedrijf. Eigenlijk het gehele plaatje.

Waarom zou u de fundamentele analyse gebruiken?

Dat een aandeel laag staat betekent niet per definitie dat u dit aandeel zou moeten kopen. Er kan ook een reden zijn dat het laag staat en ook laag zal blijven, door de fundamentele analyse uit te voeren komt u hier achter. Het is de kunst om die aandelen te vinden die onterecht laag gewaardeerd worden.

De intrinsieke waarde per aandeel berekenen

(alle bezittingen van de onderneming – de schulden) / alle uitstaande aandelen = de intrinsieke waarde per aandeel.

Voorbeeld:
Stel de onderneming heeft
€ 1.000 aan bezittingen
€ 200 aan schulden
100 uitstaande aandelen

Dan is de intrinsieke waarde van het aandeel:
( € 1.000 –  € 200 ) / 100 = € 8

Wat zegt de intrinsieke waarde van een aandeel precies?

Met de intrinsieke waarde berekent u de eigen waarde van een onderneming per aandeel. Heeft een onderneming veel schulden, dan neemt de intrinsieke waarde per aandeel af. Wanneer u hier een conclusie aan wilt verbinden is het verstandig om de intrinsieke waarde per aandeel naast die van vergelijkbare bedrijven te leggen.

Ook investeren in een laag maar zeer kansrijk aandeel? Download dan gratis ons nieuwste rapport!

Door te klikken op deze knop, gaat u akkoord met onze Gebruikersvoorwaarden en Privacy Policy.

   
Gebruikersnaam ophalen
Wachtwoord herstellenRestore my password

Deze website gebruikt cookies voor een optimale gebruikerservaring. Meer informatie

InloggenLog in